دوشنبه ٠٣ مهر ١٣٩٦ -
صفحه اصلی
تماس با ما
نقشه سایت
»
لینکهای مفید
سایت رهبری
سایت ریاست جمهوری
وب دا رفسنجان
سایت سامد
سایت ایران مردم
سایت وزارت بهداشت
سایت دولت
کاربران
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
تقویم
آمار سایت
 بازدید این صفحه : 7218
 بازدید امروز : 606
 کل بازدید : 18369839
 بازدیدکنندگان آنلاين : 11
 زمان بازدید : 0.8050

مقدمه

مهم ترین هدف معاونت درمان و حاکمیت بالینی ارتقای کیفیت،ایمنی، کارایی و اثر بخشی خدمات می باشد که این مهم نیازمند یک رویکرد نظام مند برنامه ریزی،نظارت و سنجش پیامدهای بالینی،انسانی و اقتصادی است . در باب کیفیت مراقبتهای پزشکی تعاریفی مختلف آماده است. انجمن پزشکی آمریکا ، کیفیت مراقبت بهداشتی درمانی را به صورت «درجاتی از خدمات ارایه شده به افراد و جوامع می باشد که احتمال نتایج بهداشتی درمانی مطلوب را افزایش داده و با دانش و علوم حرفه ای روز سازگار است» تعریف می نماید. در جهت دستیابی به کیفیت خدمات،ایمنی و پیامد مناسب مراقبتها استقرار حاکمیت بالینی با تمام اجزای آن امری اجتناب ناپذیر است. حاکمیت خدمات بالینی عبارت است از «چارچوبی که در آن سازمان های ارایه کننده خدمت در قبال بهبود دایمی کیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می پردازند»

حاکمیت خدمات بالینی شامل فعالیتهای جدیدی نیست، بلکه کارکنان بالینی همیشه نگران ارایه بهترین استانداردها برای بیماران هستند. بسیاری از مراکز نحوه درمان خود و نتایج درمانی را به طور فعال مورد بازبینی قرار میدهند و توانمندی های حرفهای خود را ارتقاء میدهند. این امر شامل در پیش گرفتن اقداماتی برای به حداقل رساندن خطر برای کارکنان و بیماران ، شناسایی سریع و بیطرفانه عوارض و رویدادهای مهم و دلایل آن، توجه به شکایات بیماران، استفاده از بهترین شواهد موجود در تصمیمگیریهای بالینی،خود ارزیابی عملکررد و نتایج مداخله های بالینی به کارگیری روشهای موثر برای تغییر رفتار ارایه کنندگان خدمت و بررسی مداوم برنامه های ارتقای شغلی پرشنل ارایه کننده خدمات می باشد.

حاکمیت خدمات بالینی باید بخشی از کار اصلی سازمانهای مراقبت بهداشتی باشد. اصول ارتقای کیفیت خدمات و ایجاد تعالی در مراقبتهای بهداشتی به طور اختیاری اضافه نمی شوند.

 

اجزاء حاکمیت بالینی عبارتند از:1)ممیزی بالینی 2)مدیریت خطا و خطر در پزشکی3)آموزش4)اثر بخشی بالینی5)بهره گیری از اطلاعات6)مدیریت کارکنان 7)تعامل بیمار و پزشک

 

با توجه به توافق جهانی بر جامعیت برنامه حاکمیت خدمات بالینی و توان آن در پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت، دستور وزارتخانه متبوع، مطالعات قبلی و اراده مسئولین وقت دانشگاه این واحد راه اندازی شد تا بتوان این برنامه را بصورت نظام مند را در کلیه واحدهای بهداشتی و درمانی تابعه دانشگاه به اجرا درآورد.

رسالت و ارزشها

رسالت:

معاونتهای درمان دانشگاهابا توجه به مأموریت خود و دستورالعملهای وزارتی در سالهای گذشته بیشتر به ورودی های مراکز ارائه خدمات توجه داشته اند که با توجه به موفقیتهای کسب شده ضرورت دیده شد تا با راه اندازی واحد حاکمیت خدمات بالینی بتوان در جهت بهبود فرآیندها و پیایمدهای ارائه خدمات تلاش بیشتری نمود.

رسالت این واحد تلاش در جهت تحقق برنامه های حاکمیت بالنی از طریق اجرای برنامه های زیر می باشد:

  • تعیین خط مشی ها و سیاسیت های ستادی درمان
  • تدوین استانداردهای بالینی در جهت اثر بخشی
  • توسعه برنامه های مدیریت خطا و خطر و اجرای برنامه های مرتبط با ایمنی بیماران
  • توسعه برنامه های ممیزی بالینی و بهره گیری از اطلاعات
  • تعیین خط مشی و ساسیتهای ستادی معاونت درمان در زمینه مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی و آموزش کارکنان
  • همکاری و هماهنگی با تمامی واحدهای حوزه درمان بهداشت

 

ارزشها:

ارزشهای این واحد عبارتند از: رعایت اصول و ارزشهای اسلامی و انسانی-رعایت حقوق بیمار-تاکید بر اخلاق پزشکی-تلاش در جهت عدالت اجتماعی در درمان-رضایتمندی بیماران-رعایت اصول کار تیمی-احترام به جایگاه سایر ادارات و واحدها

 

ذينفعان واحد:

همان گونه كه در مقدمه نيز بيان گرديد مهمترين گروه هدف حاكميت باليني بيماران مي باشند بديهي است ذينفعان اصلي بيماران و بازده نهايي فعاليت ها ارتقاي مستمر كيفيت خدمات ارائه شده به بيماران مي باشد كه به دنبال آن ساير ذينفعان و سازمانهايي كه به نوعي با برنامه هاي حاكميت باليني بيشترين ارتباط را دارند عبارتند از:

1- حوزه رياست دانشگاه 2- معاونت درمان دانشگاه 3- كاركنان و ارائه دهندگان خدمات در مراكز 4-جامعه 5- تمام واحدهاي معاونت درمان6 - تمام واحدهاي معاونت درمان 7- معاونت آموزشي و پژوهشي دانشگاه 8- معاونت پشتيباني دانشگاه 9- معاونت بهداشتي دانشگاه 10- معاونت غذا و دارو دانشگاه 11- مديريت حوادث و فوريتها 12- مديريت آموزش كاركنان13- سازمانهاي بيمه گر 14- سازمان پزشكي قانوني 15- بهزيستي 16- خيرين بهداشتي درماني 17- هلال احمر 18- سازمان نظام پزشكي 22-مركز ارائه خدمات تشخيصي درماني خصوصي 24- انجمنهاي بهداشتي درماني 25- ساير دانشگاهها و موسسات آموزشي 

اهداف

اهداف نهايي :

  • اطمينان خاطر از اينكه تمامي بيماران از مراقبت هاي باليني با كيفيت برخوردارند.
  • كاهش مرگ و مير و عوارض بيماران و مصدومين ناشي از خطاها
  • ارتقاي سطح سلامت جامعه
  • كاهش نارضايتي بيماران و افزايش رضايتمندي بيماران و مددجويان
  • كاهش بار بيماريها
  • افزايش كارايي و اثر بخشي نظام درمان در مراكز آموزشي

اهداف كلي :

  • ارتقاي كيفيت مراقبتهاي باليني
  • بهبود مستمر كيفيت ارائه خدمات
  • افزايش ايمني ارائه خدمات
  • كاهش بروز عوارض جانبي و احتمال خطر براي بيماران و كاركنان
  • كاهش مراقبتهاي نامناسب وناكارايي در سيستم مراقبت سلامت
  • ارتقاي دانش و مهارت كاركنان
  • افزايش رضايتمندي شغلي كاركنان
  • افزايش دسترسي بيماران به خدمات مراقبت سلامت
  • ارتقاء كار مشاركتي و تيمي
  • افزايش كارآمدي استفاده ازمنابع در ارائه خدمات
  • توسعه روند اعتبار بخشي مبتني بر كيفيت خدمات
  • افزايش آگاهي مديران و ارائه دهندگان خدمات جهت برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي تعالي خدمات باليني
  • افزايش آگاهي جامعه و بيماران درزمينه هاي مرتبط

 

فعالیتهای اصلی و وظایف

 

  • سیاست گذاری در زمینه حاکمیت خدمات بالینی برای سطوح مختلف در شوراهای مربوطه
  • انجام هماهنگی های بین بخشی
  • هماهنگی و پیگیری در جهت تدوین استانداردها ، دستورالعملها و گایدلاینهای ارائه خدمات
  • تدوین و تایید استانداردهای مورد نیاز
  • آموزش سطوح مختلف ارائه خدمات در زمینه استانداردها و حاکمیت خدمات بالینی
  • پیگیری تأثیر برنامه های حاکمیت خدمات بالینی در اعتباربخشی مراکز
  • برنامه ریزی و پیگیری اجرای برنامه های حاکمیت خدمات بالینی در مراکز تشخیصی و درمانی سرپایی و بستری با همکاری واحدهای ذیربط حوزه درمان و بهداشت
  • برنامه ریزی در جهت مدیریت خطا و خطر برای سطوح مختلف ارائه خدمات
  • راه اندازی و توسعه نظام گزارش دهی خطاها
  • هدایت کمیته ای مرگ و میر و عوارض سطوح مختلف با رویکرد مدیریت خطا
  • برنامه ریزی در جهت کسب آمار و اطلاعات مورد نیاز
  • نظارت بر نحوه اجرا برنامه های حاکمیت خدمات بالینی در مراکز با همکاری سایر واحدها
  • طراحی و اجرای پژوهشهای مورد نیاز
شرکت‌های تابعه
پیوندهاخدمات تحت وبفرمهاي الکترونیک
اوقات شرعی
site map | home