دستورالعمل بارگذاری محتوای وب سایت

فرآیند درج مطلب در سایت

 

 

مهمترین مواردی که در این سایت بروزرسانی می گردند عبارتند از:
اخبار و رویدادها
اطلاعیه ها ، بخشنامه ها ، قوانین و مقررات و دستورالعمل ها
گزارشات و نشریات
میز خدمت الکترونیکی ، لینک سامانه ها و اطلاع رسانی ارائه خدمات
اطلاع رسانی خدمات و فرآیندها ، شناسنامه خدمت
صفحات داخلی مربوط به زیرساخت ها و مدیریت ها
مناقصات و مزایدات
مطالب مربوط به رویدادها
اطلاعات تماس شامل شماره تلفن ، ارتباط به ریاست دانشگاه ، معاونت ها و مدیران و ...

موارد کلی مرتبط با تارنما

هدف:

هدف از این دستورالعمل ارائه روش و گردش کاری است که بارگذاری و بروزرسانی محتویات و مستندات پورتال دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را به سادگی امکان پذیر و البته کاربردی و قابل اجرا نماید . به نحوی که ضمن رعایت محرمانگی در ارائه اطلاعات در جهت یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات و تسهیل در ارائه آن تلاش شود.
حوزه کاربرد:

• کلیه معاونت ها و مدیریت های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که وظیفه ورود و بروزرسانی اطلاعات سایتها و زیر سایت ها را بر عهده دارند.
مسئول فرآیند حاضر:
• کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری مسئول تنظیم این فرآیند و به روزرسانی آن می باشد.
زمان اجرا:
• این فرآیند هر زمانی که یک واحد متولی درخواست ایجاد یک زیرسایت جدید داشته باشد و یا یک مسئول وب سایت بخواهد مطلبی به سایت و یا زیرسایت اینترنتی افزوده و یا آن را به روز رسانی کند اجرا می گردد.
خروجی فرآیند:
• خروجی این فرآیند وجود وب سایت دقیق و به روز است.
مسئولیت ها:

• مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده مدیریت آمار و فناوری اطلاعات سازمان و کلیه واحدهائی است که مسئولیت بروز رسانی بخشهائی از سایت و یا زیرسایت را دارند.
نقش ها:
نویسنده محتوا: فردی که مسئول ایجاد، نگارش و تهیه محتوا می باشد.
مدیر محتوای وب سایت : مسئول انتشار و مدیریت محتوای آنلاین
تایید کننده محتوا : مسئول بررسی صحت و دقت محتوای ایجادشده توسط نویسنده، هماهنگی آن با اهداف سایت و اعلام تذکرات لازم به نویسنده جهت ویرایش آن.
مالک محتوا : فرد یا مسئولیتی که مالک اطلاعات می باشد (غالبا خود نویسنده محتوا). شرح روش نکاتی که باید توسط رابطین پرتال رعایت شود ، به شرح زیر می باشد.

 مهمترین مواردی که در این سایت بروز می گردند عبارتند از :
۱. بخش گزارشات شامل (گزارش تصویری - چند رسانه ای - سازمان در آیینه مطبوعات - تحلیل ها و گزارشات - انتشارات )
۲. بخش اخبار شامل (اخبار و رویدادها - اخبار معاونتها - اخبار بیمارستان ها  - اخبار واحدهای تابعه )
۳.قرار دادن بخش تابلو اعلانات جهت اطلاع رسانی مطالب مربوط به مناسبتهای ملی و مذهبی و ...
4. اطلاعیه ها، بخشنامه ها، قوانین و مقررات، دستورالعملها
5. لینک سامانه ها
6. میز خدمت الکترونیکی
7. اطلاع رسانی ارائه خدمت
8. صفحات داخلی مربوط به معاونتها و مدیریت ها و ادارات تابعه
9. خبرهای موضوعی (از جمله: مناقصات و مزایدات)
10. موارد کلی مرتبط با تارنما نکاتی که باید توسط رابطین تارنما رعایت شود:
۱- عنوان (Title): یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسائی می شود. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:
- شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.
- از کاما استفاده نکنید.
- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.
- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یک متن جایگزین مطالبتان شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.
۲- توضیحات (Description tag): این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.
۳- ارتباط متقابل موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.
- یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایتهائی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
- از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.
۴- درج کلمات کلیدی سایت (key words): موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.
- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهارعدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴درصد است. سعی کنید که چگالی حداقل حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.
- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر جستجو می شوند را بنویسید.
- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر , از هم جدا نمایید.
-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.
5- نکات تبدیل فایل به PDF
یکی از را ههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:
۱- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
۲- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.
۳- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
6. درج عکس
تگ جایگزین در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به متن جایگزین را تکمیل نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که جایگزین گذاشته اید نمایش داده شود.
دقت نمایید تصاویر درج شده دارای حجم کمتر از 200 کیلو بایت باشد.
7. درج فایل
8. قالب کلی نگارش متن

 

     
 Text Size Font
عنوان اصلی 11pt Tahoma B
عنوان فرعی 10pt Tahoma B
متن پاراگراف ها 10pt Tahoma
   مطالب لیستی; لیست های شماره دار و بدون شماره
ترازبندی متن RTL Justify
متون انگلیسی 14 Time New Roman

رنگ مطالب مشکی   

 

 دستورالعمل به روز رسانی اخبار و رویدادها :
بخش محتوای اطلاع رسانی
کلیه محتوای اطلاع رسانی توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تهیه و بار گذاری می گردد.
فرمت تصاویر: jpg resolution 100 whith:500
فرمت متن: word font:Tahoma
فرمت پیوست: rar - zip - jpg- docx - doc - pdf -pptx 
بخش محتوای دانلود
محتوای قابل دانلود از کلیه واحد ها جهت بارگذاری به اداره روابط عمومی ارسال می شود.
• فرمت فایلهای ارسالی: pptx- rar - zip - jpg- docx - doc - pdf
بخش های مربوط به محتوای تعاملی
محتواهای تعاملی می بایستی توسط واحد مربوطه در قالب فایل word تهیه گردد و ضمن درج زمان انتشار ، زمان توقف انتشار و زمان تخلیه اطلاعات، جهت بارگذاری به اداره روابط عمومی ارسال می شود.