• 1401/03/12 - 03:07
  • بازدید: 482
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدیر گروه بیماری های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی :

پیشگیری از شیوع آبله میمونی بارعایت پروتکل های بهداشتی

با رعایت پروتکل های بهداشتی میتوان از شیوع آبله میمون جلوگیری کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صبح امروز مدیر گروه بیماری های واگیر دار این دانشگاه گفت : 
یکی از راه های پیشگیری بیماری آبله میمون رعایت پروتکل های بهداشتی است و مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را مانند زمان شیوع کرونا رعایت کنند. 
 
 سید محسن نژاد قادری توضیح داد:  آبله میمون بیماری خفیفی و‌متوسطی است ولی می تواند گاهی کشنده باشد.
وی ادامه داد: اولین مورد انسانی این بیماری در آفریقا در سال 1970 و سال 2003 خارج از آفریقا دیده شد. با این حال به گونه ای میتوان گفت این بیماری جدیدی است هرچند که بیماری آبله ریشه کن شده  اما متاسفانه بیماری آبله میمون شیوع پیدا کرده است . 
 
وی تصریح کرد :  ویروس  آبله میمون از نوع دی ان ای هست و تکامل آن به کندی صورت می گیرد و طبق مطالعات هنوز ویروس آبله میمون تهاجمی نشده است اما انتظار میرود که کشورهای بیشتری را درگیر کند . 
نژاد قادری اذعان کرد : این بیماری  از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار و سطوح آلوده می تواند منتقل شود و قطعا باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد چون که متاسفانه این بیماری هم عوارض دارد و هم باعث مرگ و میر می شود، از عوارض آن به عفونت قرنیه چشم، عفونت ریه و مغز می توان اشاره کرد .
مدیر گروه بیماری های واگیر و غیر واگیر با اشاره به قابلیت همه گیری ویروس آبله میمون ادامه داد: از  علایم اولیه این بیماری می توان به تب و لرز، بدن درد و سردرد همراه با تورم غدد لنفاوی اشاره کرد که  این علایم در افراد مختلف به گونه های مختلف بروز می کند و در اطفال  شدیدتر است.
 
نژاد قادری افزود: فرد مبتلا می تواند حدود بیست روز بدون علامت باشد و یک تا سه روز بعد از شروع  تب، بثورات پوستی بیشتر درناحیه صورت ظاهر می شود که بعد ازمدتی این بثورات و تاولها می توانند به رنگ زرد در آیند.
 
او تاکید کرد : هرکس تب بالای 38.5 درجه و بثورات پوستی داشت،  سریع تر به پزشک مراجعه کند. با نظر پزشک از فرد بیمار نمونه گیری و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا به این طریق و با تشخیص زود هنگام و قرنطینه فرد مبتلا جلوی شیوع این بیماری گرفته شود.
 
مدیر گروه بیماری های واگیر و غیر واگیر با اشاره به این که کرونا  هنوز تمام نشده است تاکید کرد: شرایط انتقال ویروس آبله میمون تقریبا شبیه همان کرونا است بنابر این  مردم همچنان به رعایت مسائلی که در زمان کرونا میپرداختند ادامه بدهند و دقت داشته باشند کرونا تمام نشده است و مشخص نیست به چه شکل دیگر خود را ظاهر کند.
 
 
  • گروه خبری : اخبار روابط عمومی,اخبار دانشگاه,کرونا
  • کد خبر : 12983

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید