• 1400/07/10 - 08:57
  • بازدید: 46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خبر داد:

تشکیل تیم های نظارتی برای بررسی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس شهرستان رفسنجان و انار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: برای بررسی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس شهرستان رفسنجان و انار تیم های نظارتی تشکیل شده و بازرسی ها در این موضوع نیز انجام شده و اگر مدرسه ای این موضوع را رعایت نکنند برابر مقررات برخورد می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: برای بررسی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس شهرستان رفسنجان و انار تیم های نظارتی تشکیل شده و بازرسی ها در این موضوع نیز انجام شده و اگر مدرسه ای این موضوع را رعایت نکنند برابر مقررات برخورد می شود.


 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دکتر احمد جمالی زاده با اشاره به سپری شدن نزدیک به دو سال از شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: یکی از نخستین اماکنی که در ابتدای شیوع این بیماری تعطیل شد، مدارس بودند. در اوایل مهرماه سال گذشته برنامه ریزی هایی برای بازگشایی برخی کلاس ها و مدارس صورت گرفت اما متاسفانه پس از بروز موج سوم بیماری در اواخر مهرماه، مجدداً مدارس تعطیل شد و عمده آموزشها در یک سال  گذشته بصورت مجازی انجام شد.


 


وی اهمیت آموزش حضوری را غیرقابل کتمان برشمرد و بیان کرد: اینکه دانش آموزان بصورت رودررو با معلم قرار گرفته و تعلیم ببیند ارزشمندتر و مهمتر از آموزش مجازی در منزل است و این موضوع هم از جنبه آموزشی و هم از نظر بحث تربیتی و بهداشت روان دانش آموزان اهمیت دارد لذا مسئولان را بر آن داشت تا مدارس را بصورت گام به گام در سال جاری بازگشایی کنند.


 


رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در دو ماه اخیر را یکی از عوامل مهم تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس دانست و افزود: واکسیناسیون سبب شد تا اطمینان نسبی برای حضوری شدن آموزشها در مدارس فراهم شود. بویژه واکسیناسیون معلمین و والدین و در هفته های اخیر دانش آموزان در این قضیه دخیل بود.


 


جمالی زاده تصریح کرد: این موضوع زمانی کامل می شود که هم معلمان و هم دانش آموزان دو دز واکسن خود را تزریق کرده باشند و دو هفته بعد ایمنی آنها حاصل شود. باید گفت تا یکی دو ماه آینده درگیر واکسیناسیون دانش آموزان هستیم و در این فاصله زمانی بایستی خیلی رعایت کنیم.


 


انجام کامل واکسیناسیون نفی رعایت شیوه نامه های بهداشتی نیست


 


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه تاکید کرد: حتی اگر واکسیناسیون دانش آموزان، والدین و معلمان به صورت کامل انجام شود نفی رعایت پروتکلها را نمی کند و باید شیوه نامه های بهداشتی همراه با واکسیناسیون تا زمانی که بیماری بصورت همه گیری است، رعایت شوند.


 


پروتکلهای بهداشتی در مدارس کدامند؟


 


جمالی زاده به پروتکلهای بهداشتی در مدارس اشاره کرد و گفت: دانش آموزان باید بدانند که از زمانی که از منزل خارج می شوند تا زمانی که از مدرسه به منزل برمی گردند ماسک خود را برندارند، خانواده ها نیز طریقه درست ماسک زدن را به فرزندان خود بیاموزند. فاصله گذاری اجتماعی در مدرسه نیز هم در حیاط  و هم کلاسها بایستی رعایت شود، عدم تجمع گروهی دانش آموزان در مدرسه نیز باید رعایت شود، همچنین کاهش ساعات حضور دانش آموزان در آموزشگاه ،یکی دیگر از الزامات بازگشایی مدارس محسوب می شود .گاهی لازم می شود شیفت بعدازظهر نیز فعال گردد تا برخی در نوبت صبح و برخی در نوبت عصر در مدارس حاضر شوند.


 


وی تهویه فضای کلاس را بسیار مهم خواند و افزود: با توجه به اینکه به فصل سرد سال نزدیک می شویم شاید اکثر دانش آموزان تمایل داشته باشند درب و پنجره کلاسها را ببندند و این موضوع سبب می شود که انتقال بیماری در صورت ناقل بودن یکی از دانش آموزان سریع انجام شود بنابراین لازم است فضای کلاسها، آزمایشگاه، دفاتر و ... در مدرسه از تهویه مناسب برخوردار شوند.


 


رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با توصیه به دانش آموزان برای تزریق واکسن کرونا، یادآور شد: در حال حاضر که فرصتی فراهم شده و دانش آموزان می توانند واکسن بزنند توصیه می کنیم خانواده ها فرزندان خود را به مراکز واکسیناسیون برده تا واکسن آنها را تزریق شود. البته هم معلمان و هم والدین دانش آموزان که هنوز واکسن نزده اند با تزریق واکسن از شیوع بیماری پیشگیری خواهد کرد.


 


لزوم واکسیناسییون دانش آموزان برای قطع زنجیره انتقال


 


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان قطع زنجیره انتقال بیماری را یکی از مهمترین فواید واکسیناسیون در سنین پایین برشمرد و گفت: اهمیت واکسیناسیون در سنین بالا، کاهش ابتلا،مرگ و میر و عوارض بیماریست .اما اهمیت آن در سنین پایین تر بیشتر قطع زنجیره انتقال بیماریست.


 


جمالی زاده بر نقش خانواده ها مبنی بر آگاهسازی و اطلاع رسانی به فرزندان در خصوص واکسیناسیون را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: نکته حائز اهمیت، نظارت والدین در قالب انجمن اولیاء و مربیان بر لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس است و نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند. مدیران و تک تک معلمان نیز این موضوع را مدنظر داشته باشند.


 


وی برگزاری جلسات با مسوولین  آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس و توجیه مدیران مدارس و تشکیل تیم های نظارتی مشترک بازدید از مدارس و برخورد قانونی با مدارس متخلف  را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.


 


رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه اقدامات اولیه در مدارس شهرستان رفسنجان و انار برای بازگشایی تقریباً به طور مطلوبی انجام شده ، اضافه کرد: همه مدارس در این دو شهرستان اقدامات اولیه را برای بازگشایی انجام داده اند اما آنچه مهم است در اجرا رقم می خورد یعنی هنگام حضور دانش آموزان در مدرسه کلیه شیوه نامه های بهداشتی رعایت شوند تا کمترین نگرانی و آسیب را ازجانب بازگشایی مدارس نداشته باشیم.

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 12183
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید