• 1399/12/23 - 10:52
  • بازدید: 36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

توصیه های علمی یک فوق تخصص روماتولوژی برای خانه تکانی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و فوق تخصص روماتولوژی؛ با توجه به نزدیک شدن به ایّام نوروز؛ توصیه های علمی و کاربردی برای افرادی که خانه تکانی عید را انجام می دهند ارائه کرد.

 


 


 


 


 


 


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و فوق تخصص روماتولوژی؛ با توجه به نزدیک شدن به ایّام نوروز؛ توصیه های علمی و کاربردی برای افرادی که خانه تکانی عید را انجام می دهند ارائه کرد.


 


 


میترا عباسی فرد با اشاره به اینکه افراد برای خانه تکانی باید برای حفظ سلامتی نکاتی را رعایت کنند اظهار کرد: لازم نیست کل منزل را طی یکی دو روز خانه تکانی کنیم، بلکه بهتر است طی چند روز یا حداقل در قالب یک تا دو هفته کارها تقسیم بندی شده و با همکاری دیگر اعضای خانواده، امور خانه تکانی انجام شود


 


 


وی افزود: افراد فقط مجاز به انجام فعالیت طی یک نیمروز هستند زیرا اگر همه کارها در یک روز انجام شود، فشار و آسیب های جدی، سلامت فرد را تهدید خواهد کرد.


 


متخصص داخلی با این توصیه که بهتر است قبل از خانه تکانی در هر روز حدود ده دقیقه بدن خود را گرم کرده، نرمش سبک و تمرینات کششی انجام داده، تا انعطاف پذیری عضلات و مفاصل و تاندونها بیشتر شود تصریح کرد: هر فرد باید شیئی را که متناسب با توان فیزیکی و آمادگی جسمانی اش باشد بلند کند، در غیر این صورت آسیب های عضلانی-اسکلتی در وی ایجاد می شود.


 


 


دکتر عباسی فرد به کسانی که کمر درد دارند و می خواهند خانه تکانی را انجام دهند گفت: قبل از شروع کارهای خانه هم بهتر است نرمش کنید و حرکات کششی انجام دهید که باعث کاهش فشار به مهره ها می شود و خونرسانی را هم بهتر می کند.


 


وی ادامه داد: فراموش نکنید آسیب به مفصل تا آخر عمر شما را آزار می دهد بنابراین قانون محافظت از مفاصل با بهره گیری از مفصل بزرگتر را به کار بندید.


 


فوق تخصص روماتولوژی افزود: اندام ها و ستون فقرات زنان آسیب پذیرتر است ودر صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است دچار صدمات و آزردگی های متفاوت شود .


 


 


متخصص داخلی توجه به تغذیه در حین خانه تکانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: تغذیه نامناسب آسیب پذیری عضلات را افزایش می دهد و از آنجا که خستگی عضلات را آسیب پذیر میکند، استراحت روزانه و شبانه کافی هنگام فعالیت های خانه تکانی ضروری است و فعالیت های خانه تکانی باید با سرعت متوسط انجام شود.


 


 


وی امکان سقوط از نردبان یا پیچ خوردگی مفصلی را از دیگر خطرات بالقوه در حین خانه تکانی برشمرد و افزود: پاک کردن شیشه ها راه و رسمی دارد که رعایت آن برای حفظ سلامت ستون فقرات و گردن ضروری است؛ باید از قرار گرفتن در وضعیت خم به اطراف حین این فعالیت جلوگیری شود، از طرفی رعایت فاصله مناسب با شیشه ها با در نظر گرفتن وضعیت راحت و همچنین استفاده از چهارپایه مناسب برای قرارگیری پاها در وضعیت مناسب از راهکارهای دیگر است.


 


 


 


وی در مورد شستشوی فرش ها هم توصیه کرد: باید با استفاده از ادواتی صورت گیرد که نیاز به خم بودن کمر یا نشستن طولانی مدت روی زانوها نباشد، از بلند کردن فرشی که به علت آغشته بودن به آب سنگین است خودداری شود زیرا وقتی شسته شوند2 تا 5 برابر سنگین تر می شود، حمل آنها باید توسط چند نفر صورت گیرد.


 


 


فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: زمانی که می خواهید مبل، بوفه، کمد یا هر وسیله سنگینی را که حمل آن مشکل است جابه جا کنید، طوری در برابر آن قرار بگیرید که آن را هل بدهید و بدانید همیشه هل دادن بهتر از کشیدن است  و در این حالت کمی زانوهای خود را خم کنید و کمر خود را صاف نگه دارید.


 


 


دکتر عباسی فرد افزود: معمولا بر اثر کار طولانی و نامناسب بر عضلات، تاندون ها، رباط ها و کپسول مفصل فشار وارد می شود که ممکن است حتی با نشانه های ظاهری از جمله ورم و قرمزی عضو نیز همراه باشد.


 


وی ادامه داد: افراد نباید برای بلند کردن اجسام، فقط وزن آن را در نظر بگیرند همچنین بلند کردن مکرر اجسام سبک نیز به همان اندازه بلند کردن اجسام سنگین آسیب رسان است و دیسک کمر و لیگامان های اطراف آن را دچار آسیب می کند که باید بعد از چند ساعت خانه تکانی در صورت بروز کوفتگی و درد یا مفصلی کار را متوقف و استراحت کرد.


 


 


وی در همین مورد توصیه کرد: معمولا این دردها با کمی استراحت یا ماساژ موضعی تسکین می یابد و در صورت ادامه درد و کوفتگی، استفاده از دوش آب گرم، پمادهای موضعی و ماساژ ملایم عضلاتی که دچار اسپاسم شده اند و کشش ملایم عضلات، مفید استالبته اگر عادت به ورزش منظم نداشته باشید، احتمال بروز کوفتگی و گرفتگی عضلات بویژه در روز اول خانه تکانی بیشتر است که در روزهای بعد کمتر خواهد شد.


 


 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11578
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید