• 1398/11/29 - 14:05
  • بازدید: 20
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات

انتخابات یكی از مهمترین عرصه های حضور مردم در صحنه تصمیم گیری در نظام مردم سالاردینی به شمار می رود.

انتخابات یكی از مهمترین عرصه های حضور مردم در صحنه تصمیم گیری در نظام مردم سالاردینی به شمار می رود. امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نیز همواره در پیام ها و سخنرانی های خود بر نظامی تاكید داشتند كه بر احكام اسلام و رای مردم بنیان گذارده شود.
گروه ها و احزاب مختلف هماره در برگزاری انتخابات پرشور نقشی تاثیر گذار داشته اند و حضور افراد دارای سلایق متفاوت در صحنه رقابت، سبب افزایش انگیزه مشاركت فعال مردم در این عرصه سرنوشت ساز شده است تا نظام سیاسی خود را در مسیر رسیدن به اهدافش یاری رسانند.
مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت مساله انتخابات و دقت در تایید صلاحیت ها تاكید و به دستگاه ها و نهادهای نظارتی بر لزوم توجه ویژه در انجام دادن وظیفه های خود سفارش كرده اند و حضور گسترده مردم را در این عرصه موجب رشد و بالندگی نظام دانسته اند.


** اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی
- انتخابات، مساله بسیار مهم و اساسی و تعیین كننده ای است. اهمیت انتخابات از جهات گوناگونی است. یكی از آنها این است كه نظام ما نظامی است متّكی به ایمان ها و عواطف و علایق مردم. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دیدار اعضاي هیأت نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان؛ 14 بهمن 74)

- انتخابات یكي از میدان هاي مهم همبستگي است. درباره انتخابات حرف زدیم، همه حرف زدند و تا وقت انتخابات هم باز هرچه لازم باشد، عرض خواهیم كرد. آنچه مهم است، این است كه مردم در این میدان گزینش، همبستگي خود را نشان دهند. ملت ایران این فرصت گزینش را تا قبل از انقلاب اسلامي در هیچ دوره اي نداشت؛ انقلاب اسلامي است كه این فرصت را در اختیار ملت ایران گذاشته است. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دیدار خانواده هاي شهدا؛ سوم خرداد 84)

- انتخابات مظهر هر سه باوري است كه در امام وجود داشت و باید در ما وجود داشته باشد: مظهر خداباوري است، چون تكلیف است. وظیفه‌ ما است، تكلیف ما است كه در سرنوشت كشور دخالت كنیم؛ تك‌تك آحاد ملت این تكلیف را دارند. مظهر مردم‌باوري است، چون انتخابات مظهر اراده آحاد مردم است؛ مردمند كه مسئولان كشور را به این وسیله انتخاب می كنند و مظهر خودباوري است، چون هر كسي كه رأي در صندوق مي‌اندازد، احساس می كند كه به سهم خود در سرنوشت كشور دخالت كرده است، به سهم خود تعیین كرده است؛ این خیلي چیز مهمي است. پس انتخابات هم مظهر خداباوري است، هم مظهر مردم‌باوري است، هم مظهر خودباوري است.( بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی در حرم امام خمینی(ره)؛ 14 خرداد 92)

**معیارهای انتخاب فرد اصلح
- مردم باید به كساني رأي دهند كه به آنها اعتماد و اطمینان دارند و مي دانند كه دچار انحراف و فساد نخواهند شد و براي اسلام، پیشبرد اهداف انقلاب و گسترش و تعمیق ارزش هاي انقلابي و نیز رفاه مردم كار و تلاش خواهند كرد. (پیام حضرت آیت الله خامنه اي به مناسبت آغاز سال نو؛ یكم فروردین 75)
- همچنان كه شركت در انتخابات یك وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یك وظیفه است. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعي از علما، روحانیون، فضلا و مبلغین؛ 13 اردیبهشت 76)



- انتخاب نامزد اصلح نیز در میان نامزدهای صالحی كه صلاحیت آنها تایید می‌شود، دارای اهمیت فراوانی است. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم جیرفت؛ 17 اردیبهشت 84)



- وظیفه بسیار مهم دیگر، انتخاب نمایندگان اصلح و افرادی است كه به فكر مردم و دلسوز آنان باشند و برای همكاری و همدلی با دولت، قوه قضاییه و بخش های دیگر به منظور پیشرفت كشور و اجرای كارهای بزرگ تلاش كنند. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از كارگران نمونه كشور؛ چهارم اردیبهشت 87)



- نامزدهای انتخاباتی به یكدیگر اهانت نكنند؛ خب، جنابعالی نامزد هستید، معتقدید كه آدم صالحی هستید، آدم برجسته‌ای هستید؛ بسیار خوب، از خودتان هرچه می خواهید تعریف كنید بكنید امّا به رقیبتان اهانت نكنید، به رقیبتان تهمت نزنید، از رقیبتان غیبت هم نكنید؛ تهمت و افترا یعنی نسبتی بدهید كه واقعیّت ندارد، [امّا] غیبت یعنی نسبتی بدهید كه واقعیّت دارد؛ غیبت هم نباید بكنید. بنابراین این هم یك وظیفه است و یك معیار است برای سلامت انتخابات. نمایندگان بروند آنچه را در وسعشان، در قدرتشان، در صلاحیّتشان هست، برای مردم بیان كنند؛ مردم هم نگاه می كنند، خوششان می‌آید رأی می دهند، خوششان نمی‌آید رأی نمی دهند؛ این می شود [انتخابات‌] سالم. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دیدار دست‌اندركاران برگزاری انتخابات؛ 30 دی 94)

  • گروه خبری : اخبار روابط عمومی
  • کد خبر : 9208
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید