درآیین تکریم رئیس پیشین و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح شد؛
همکاری مؤثر ذینفعان برای تحقق اهداف بلندمدت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت همکاری همه جانبه ذینفعان از جمله دولت، دانشگاهها، اساتید و دانشجویان برای دستیابی به اهداف بلندمدت دانشگاه های علوم پزشکی کشور تأکید کرد.
درآیین تکریم رئیس پیشین و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح شد؛
همکاری مؤثر ذینفعان برای تحقق اهداف بلندمدت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت همکاری همه جانبه ذینفعان از جمله دولت، دانشگاهها، اساتید و دانشجویان برای دستیابی به اهداف بلندمدت دانشگاه های علوم پزشکی کشور تأکید کرد.
دکتر سیدجلیل حسینی؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت سه شنبه 27 فروردین ماه در آئین تکریم رئیس پیشین و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ضمن اشاره به مسئله همدلی و همراهی در فضای آموزشی کشور گفت: فضای مثبت و همکاریمحور در شهرهای مختلف مانند یزد، کرمان و رفسنجان حس خوبی را منتقل میکند.
وی درخصوص حوزه تحقیقات و انتشارات آموزش پزشکی بیان کرد: واحد مرکز نصر به حوزه تحقیقات در آموزش پزشکی می پردازد و به انتشار کتابهای آموزشی برای دانشگاههای کشور اقدام کرده که این کتابها در حوزههای بالینی مانند پزشکی کودکان، رادیولوژی، داخلی، بیهوشی، پزشکی عمومی، دندانپزشکی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حال حاضر دارای ۱۵ رشته کارشناسی و ۹ مرکز تحقیقاتی است که تحلیل رشتهها از منظر هم راستایی با استانداردهای ملی و بینالمللی را نیز در مرجعیت ملی مشخص شده است.
دکتر حسینی از انتخاب چهار رشته به عنوان حوزههای دانشی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خبر داد که شامل همه گیرشناسی بیماریهای مزمن، پرستاری سالمندان، سیاستگذاری سلامت و مشاوره اعتیاد، هستند.
وی ضمن اشاره به موضوع ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، افزود: ادغام این سه حوزه از سال ۱۳۶۴ اتفاق افتاده و اهمیت این ادغام در آشنایی دانشجویان فارغالتحصیل با مسائل بهداشت و درمان کشور است و می توان به مثال عملی یعنی تجمع اساتید ویروسشناسی در شرایط بحران کرونا برای حل مسائل مرتبط اشاره کرد.
دکتر حسینی در حوزه سلامت بودجه و سرمایهگذاری تصریح کرد: طبق قانون،سهم سلامت در کشور از تولید ناخالص داخلی (GDP)باید ۷ درصدباشد و وضعیت فعلی بودجه حدود 4.5 درصد GDP است که با تلاش مشترک دولت، مجلس و مسئولین کشور GDPدر حال بهبود است و همچنان افزایش بودجه و بهبود وضعیت اقتصادی اساتید در دستور کار است.
وی همچنین ایجاد پلتفرمی برای تعامل مستقیم اساتید با معاونت آموزشی وزارت بهداشت را یادآوری کرد و گفت: 22 هزار اعضای هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی داریم و برای استفاده از پتانسیل و پیشنهادات اساتید برای بهبود نظام آموزشی تأکید داریم.
دکتر حسینی به سه راهبرد اصلی در حوزه آموزشی شامل حفظ کیفیت ( افزایش کیفیت آموزش و خدمات)؛ عدالت (اطمینان از اینکه خدمات آموزشی برای همه ارائه شود) و تسهیل گری (تسهیل تغییرات لازم در آییننامهها و ایجاد محیطی شاد و انگیزشی اشاره کرد و گفت: حتما ما این روش ها را اصلاح می کنیم ولی کیفیت باید افزایش پیدا کند.
وی یکی از چالش های موجود را افزایش تعداد دانشجویان پزشکی عنوان کرد و گفت: افزایش ۲۰ درصدی دانشجویان پزشکی از سال ۱۴۰۰ را شاهدیم به طوری که ورودیهای سال ۱۴۰۰ در رشته پزشکی 8 هزار نفر بوده و ورودیهای سال ۱۴۰۴ بیش از 16000 نفر است.
حسینی به افزایش دانشجویان دندانپزشکی هم اشاره کرد و افزود: این تعداد از 1700 نفر به 3400 نفر در سال جاری افزایش یافته است.
وی در ادامه به عدم وجود زیرساختهای کافی (کمبود کلاسها و خوابگاهها) پرداخت و تصریح کرد: کمبود منابع مالی را داریم و نیاز به افزایش بودجه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان احساس می شود البته تلاش برای تأمین این بودجه از طریق همکاری دولت و مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت.
دکتر حسینی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف بلندمدت، ضروری است که تمام ذینفعان (دولت، دانشگاهها، اساتید و دانشجویان) در این فرآیند همکاری مؤثر داشته باشند و از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود به بهترین شکل استفاده شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه ضمن قدردانی از تلاش های رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی و تبریک به دکتر دهقانی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با همدلی و همکاری با دکتر دهقانی آینده بسیار خوبی دارد.

نظر دهید