• 1401/04/13 - 09:47
  • بازدید: 210
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
13 الی 18 تیرماه

هفته جهانی زئونوز (بیماری های مشترک انسان و حیوان)

 
هفته ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان ( زئونوزها ) 
 
هرگونه بیماری یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوان و انسان انتقال یابد به عنوان بیماری زئونوز شناخته می شود .مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان در کشور ما عبارتند از :  
تب مالت : یکی از مهمترین بیماریهای زئونوز است که عمدتا از طریق مصرف شیر و لبنیات محلی آلوده همچنین تماس با ترشحات و خون دام  آلوده و گاهی  از راه تنفسی در آغل هم منتقل می شود .در صورتی که با دام سرو کار دارید حتما دام خود را واکسینه نمایید . از لبنتیات پاستوریزه استفاده شود و در صورت استفاده از شیر فله ( که توصیه نمی شود) ، از زمان اولین قل زدن به مدت 5 دقیقه جوشانده شود . 
 
 سالک : شایعترین نوع آن سالک پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود .حدود 2 تا 8 ماه بعد از گزش ، ضایعه ای شبیه جوش و بدون درد در محل گزش پیدا میشود که کم کم به زخم تبدیل می شود .در صورت ابتلا به این بیماری به مرکز بهداشت شماره یک شهری مراجعه نمایید .  
 
 هاری : نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و از محل گاز گرفتگی وارد بدن می شود .جهت پیشگیری از ابتلا به هاری بلافاصله بعد از گزیده شدن محل گزش را با آب و صابون به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب و صابون کاملا شسته و سپس به مرکز پیشگیری درمان هاری مستقر در بیمارستان علی ابن ابیطالب  جنب درب ورودی اورژانس مراجعه نمایید.. 
 
 تب خونریزی دهنده کریمه کنگو : ناقل این بیماری کنه ها هستند . شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با افزایش فعالیت کنه ها  می باشد . دامداران، دامپزشکان ، کارگران کشتارگاه ، کارکنان بهداشتی و بیمارستان و حتی خانمهای خانه دار  بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند . بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ، نگه داری دام به صورت بهداشتی  ، عدم ذبح دام در منازل و معابر ، خرید گوشتهای مورد تایید دامپزشکی ونگه داری از گوشت در یخچال 24 ساعت پس از خریدای و خرد کردن آن  با دستکش می باشد.  
 
 با توجه به نزدیکی به عید قربان توصیه می شود : 1- دام مورد نیاز از مراکز معتبر و با تایید دامپزشک خریداری شود . 2- برای ذبح دام از روپوش ، پیش بند  ، دستکش وچکمه استفاده  شود . 3- گوشت قربانی  را به مدت 24 ساعت در یخچال نگه دای کرده و سپس نسبت به قطعه قطعه کردن و توزیع آن اقدام شود . 4- از مصرف جگر ، دل ، قلوه و گوشت به صورت خام و یا نیمه پز خودداری شود .  
 
 کیست هیداتیک : بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که میزبان اصلی آن گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند .کرم بالغ در روده سگ زندگی می کند و تخم های خود را از طریق مدفوع به محیط بیرون می رساند که این تخم ها برای انسان و دام آلوده کننده است .جهت پیشگیری از این بیماری لازم است که بهداشت فردی رعایت شود –سبزیجات و میوه های بوته دار زمینی مخصوصا توت فرنگی .... پس شستن و ضد عفونی نمودن استفاده شوند.
  • گروه خبری : اخبار روابط عمومی,اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 13125
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید