• 1403/04/02 - 16:53
  • بازدید: 135
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

شاخص ترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در دولت سیزدهم

 
شاخص ترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در دولت سیزدهم
 
 افزایش پوشش غربالگری شنوایی و کاهش میزان مرگ و میر نوزادان، کسب رتبه نهم صیانت از جمعیت و فرزند آوری،افزایش غربالگری سرطان پستان و افتتاح مرکز درمان ناباروری شهیده حسن رمضانی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان شهرستان عنوان شد.
 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان؛ دکتر وحید محمدی شاهرخی به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان  در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در مدت سه سال ریاست‌جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی شاهد اقدامات مهم و دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان های رفسنجان و انار بودیم.
 
دکتر محمدی شاهرخی درخصوص مرگ و میر نوزادان در رفسنجان توضیح داد: به طور کلی میانگین مرگ و میر نوزادان از ۱۲.۶۵ به ۱۱.۴۶ درصد رسیده است که نشان دهنده کاهش میزان مرگ و میر نوزادان به ۱.۱۹ درصد است.
 
 وی افزود: در همه دوره‌های پس از انقلاب، تحولات مطلوبی در حوزه بهداشت و درمان رقم خورد، اما هیچ‌ دوره‌ای مانند دولت سیزدهم، چنین جهش و تحولی در بهداشت و درمان محقق نشده است.
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: از دیگر اقداماتی که از سال ۱۴۰۰ به بعد در حوزه بهداشت رفسنجان و انار انجام شد؛ افزایش پوشش مراقبت های کودکان به میزان ۱۵.۸ درصد، افزایش ۳۹.۵ درصد مشاوره شیردهی مادران، افزایش ۲۸.۸ درصدی پوشش مراقبت پزشکی دانش آموزان در چهار پایه هدف، افزایش ۲۱.۳۵ درصد پوشش مراقبتی دوره میانسالی، افزایش ۲۵.۹درصدی پوشش مراقبتی سالمندان است.
 
وی خاطرنشان کرد: کسب رتبه نهم صیانت از جمعیت و فرزند آوری در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور و افتتاح مرکز درمان ناباروری شهیده حسن رمضانی و افتتاح مرکز مردمی نفس جهت پیشگیری از سقط عمدی جنین و همچنین خرید نزدیک به ۱۰۰ دستگاه مورد نیاز بیمارستان های رفسنجان و انار از تجهیزات سرمایه ای از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است.
 
دکتر محمدی یاد آوری کرد: طی سه سال گذشته با ابتکار عمل و برگزاری برنامه ‏های متنوع در سطح شهر گام موثری در زمینه ارتقای آگاهی بانوان در خصوص سرطان پستان برداشته شده که باعث افزایش ۷.۵ درصدی غربالگری سرطان پستان شده است.
 
 وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پوشش غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌ به کمک شنوایی سنجان و غربالگران آموزش دیده در بیمارستان به ۴۸.۹ درصد افزایش یافته است.
 
 
افزایش درصد خطر سنجی بیماران قلبی و عروقی، اشغال ۷۰ درصدی تخت های بیمارستانی انار،کسب رتبه برتر در اهدا عضو، کاهش میزان مرگ و میر بیماران بستری در بیمارستان و کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان شهرستان عنوان شد.
 
دکتر محمدی شاهرخی در ادامه ضمن اشاره به اینکه بیماری‌ های قلبی و عروقی، بیشترین مرگ و میرهای ناشی از بیماری ‌های غیرواگیر را تشکیل می‌دهند؛ گفت: با توجه به اهمیت بیماری‌های قلبی و عروقی، خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از راهکار‌های مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی طی ۱۰ سال آینده است و به فرد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به این دسته از بیماری ها، آن‌ها را کاهش دهد که در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ۲۴.۵۳ درصد خطر سنجی بیماران قلبی و عروقی در جمعیت بالای ۳۰ سال افزایش داشته است. 
 
وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۲.۷ درصد افراد با فشار خون بالا در شهرستان شناسایی شده اند؛ گفت: در پویش ملی دیابت و فشارخون هم که این اواخر داشتیم رتبه پنجم را در بحث غربالگری کسب کردیم.
 
دکتر محمدی ضمن اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم، جهت‌گیری به سمت مناطق کم برخوردار بوده است، گفت: ضریب اشغال تخت های بیمارستانی انار ۷۰ درصد در حالی که در کل کشور بیمارستان هایی با ۴۰ تختخواب وجود دارد که ضریب آنها زیر ۳۰ درصد است و این ضریب اشغال نشان دهنده این است که مردم آن منطقه به بیمارستان نیاز داشتند.
 
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی جزو رتبه های برتر اهدا عضو در کشور است که در این راستا تاکنون ۱۲ مورد کبد، ۵ مورد قلب،۲۴ مورد اهدا کلیه داشتیم.
 
دکتر محمدی ضمن اشاره به کاهش میزان مرگ و میر بیماران بستری در بیمارستان؛ یاد آورد شد: میزان مرگ و میر بیماران بستری در بیمارستان از ۲.۸ به ۱.۵ رسیده این یعنی میزان مرگ و میر ۱.۳ درصد کاهش یافته است. 
 
وی ابراز داشت: افزایش مراکز مشاوره در منزل از ۷ مرکز به ۱۲ مرکز باعث افزایش ۷۰ درصدی خدمات پرستاری مراکز شهرستان شده است که این کار سبب رفع نیاز مردم و ایجاد اشتغال می شود.
 
دکتر محمدی شاهرخی ضمن اشاره به اینکه «زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار» و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ گفت: در دولت سیزدهم در راستای کاهش زمان رسیدن تکنسین‌های اورژانس بر بالین بیماران اقدام شد و اکنون در سطح شهر رفسنجان زمان رسیدن اورژانس از ۱۱ دقیقه به ۸  دقیقه و در جاده ها از ۲۱ دقیقه به ۱۱ دقیقه کاهش یافته است.
 
افزایش مجوز های غذا و دارو،کسب رتبه برتر ‎تجویز منطقی دارو  و سیر صعودی ۲۲ درصدی پژوهش از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان شهرستان عنوان شد 
 
وی با تاکید به اینکه بدون نظارت مجوز داده نمی شود، گفت: با افزایش ۵۴ درصدی نظارت حدود ۳۶ درصد مجوز های غذا و دارو افزایش یافته و حدود ۲۰ درصد رسیدگی به شکایات در حوزه غذا و دارو داشتیم.
 
دکتر محمدی ادامه داد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رتبه برتر ‎تجویز منطقی دارو را بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز دارا است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ضمن اشاره به اضافه شدن دو دستگاه HPLC به معاونت غذا و دارو گفت: اتحادیه اروپا آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را یکی از آزمایشگاه های معتبر کشور می داند. 
 
دکتر محمدی شاهرخی افزود: در پژوهش ۲۲ پله صعود داشتیم و طی این سه سال رتبه اول را در پژوهش و رتبه  پنجم را در قسمت بارگزاری پژوهشی کسب کرده ایم.
 
وی یاد آور شد: ۴ نفر از اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان جز ۲ درصد دانشمندان برتر جهان شناخته شده اند و همچنین کسب اعتبار دوساله برنامه پژوهشی از دیگر افتخارات دانشگاه است.
 
دکتر وحید محمدی افزود: حدود ۲۷ هزار متر مربع پروژه های بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. 
 
 وی ضمن اشاره به اینکه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان حامی اردو های جهادی بوده است؛ گفت: طی این سه سال طرح های جهادی درمانی با هدف خدمات‌رسانی به افراد بی‌بضاعت در شهرستان ۳۵ برابر شده  و به نسبت جمعیت در کل کشور بی نظیر است.
 
  • گروه خبری : اخبار روابط عمومی,اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 17324
کلمات کلیدی
خانم حسن زاده
خبرنگار

خانم حسن زاده

تصاویر