تقوا

تقوا در لغت به معنای خود نگهداری و پرهیز است و در اصطلاح دینی به معنای خویشتن‌داری از چیزی است که زیان آخرتی دارد. و به عبارت دیگر تقوا یعنی پرهیز از گناه و انجام واجب است. از امام صادق (ع) سوال شده که تقوا چیست؟ حضرت فرمودند: تقوا آن است که خداوند تو را در جایی که امر کرده ا ست غایب نبیند و در جایی که نهی کرده مشاهده نکند.

تقوا اصلی‌ترین ویژگی هر مسلمان است که خداوند و اولیای دینی به رعایت آن دستور داده‌اند خداوند در قرآن فرموده است:

«واتقواالله واعلمو ان الله  مع‌المتقین»  پرهیزکار باشید و بدانید خداوند با پرهیزکاران است.

 

 

عشق به خداوند

 عشق عبارت از محبت شدید است و محبت در لغت به معنای رغبت و تمایل به چیزی لذت‌بخش است. معنای اصطلاح محبت عبارت از حلقه‌ای است که شما را به شئی دیگر متصل می‌کند بنابراین محبت و دوستی یک حقیقت درونی است که ظرف آن قلب انسان است و از مقوله لفظ نمی‌باشد. خانگاه عشق و محبت یکی از سه مورد عقل، فطرت و شهوت می‌باشد محبتی که برخاسته از عقل است محبتی ارزشی و بدور از وسواس شیطانی و هیجان‌های شهوانی است و بهترین نوع محبت است که نمونه آن محبت خداوند، اولیاء خدا و ارزش‌های الهی است. و محبت خداوند حلقه‌ای است ضروری، ذاتی، حقیقی، ارزشی، معقول، مطلق و دارای پاداش که انسان یا هر موجودی دیگر را به خدای متعال متصل می‌کند. بنابراین محبت خداوند یک محبت عامل است و دیگر محبتها ناقص ست. تنها تفاوت محبت و عشق در این است که عشق حلقه‌ای شدید است به خداوند. بنابراین بیشترین محبت و عشق بندگان باید به خداوند اختصاص یابد. و این عشق یک عشق یک طرفه نیست. بلکه خداوند هم عاشق بنده‌اش می‌گردد در این صورت عبد و معبود، عاشق و معشوق یکدیگر می‌شوند و این بالاترین افتخاری است که نصیب بنده عاشق خدا می‌گردد.

 

 

رضا به قضای الهی

 

ویژگی دیگر بسیجی رضا به مقدرات الهی و خواسته خداوند تعالی است و هر چه برای او مقرر کند خیر اوست. بسیجی کسی است که از سختی و راحتی‌هایی که به او می‌رسد بطور سبکبال استقبال می‌کند و به این صورت به مقام بلند رضا بار می‌یابد. بسیجی با رسیدن به مقام رضا آرامش می‌یابد و حالت اعتراض از روحش رخت برمی‌بندد و کسی که بر خداوند معترض و از او  ناراضی نباشد از طمأنینه و آرامش خاص برخوردار است، از آینده دلهره‌ای ندارد و بر سختی‌ های گذشته اظهار ناراحتی نمی‌کند.

 

تسلیم

بسیجی مؤمن واقعی است که در برابر احکام الهی تسلیم است و به دستورات الهی عمل می‌کند او هرگز علم مخالفت با خداوند را بلند نمی کند و هیچگاه علم سبز تسلیم را بر زمین نمی‌نهد و آنچه از طرف خداوند آمده و بر پیامبرش نازل شده و امامان بزرگوار بیان کردند و فقها که وارثان انبیاء و امامان در روی زمین هستند ایمان دارند و آنها را با طیب خاطر می‌پذیرند و این پذیرش بدون چون و چراست. و تمام اسلام را به تمام اسلام می‌پذیرند. نه آنچه که به نفع‌اش باشد چنین کسی نقطه مقابل کسانی است که عدم تسلیم خود را در برابر احکام اسلام را با توجیهات پوچ و بهانه‌های شیطانی پوشش می‌دهند.

 

 

بندگی

 

بسیجی بنده واقعی خداست، او این بندگی را می‌شناسد و به آن پایبند است چرا که ارزش خود را در آن می‌بیند و فلسفه خلقت را در آن مشاهده می‌کند چه اینکه خداوند می‌فرماید:

ما خلقت الجن و لانس الا لیعبدون. من جن و انس را نیافریدم مگر این که مرا پرستش کنند. زیرا بسیجی زندگی را بدون بندگی پوچ و هیچ می‌داند و این بندگی خداست که به آدمی هویت انسانی می‌بخشد و به درجات کمال می‌رساند بسیجی معبود و عابد و عبادت را شناخته و عبادت او از شیرین‌ترین و لذت‌بخش ترین عشق بازی او با حضرت حق است. بنابراین بسیجی عبادت آگاهانه و از روی اعتدال دارد و از روی محبت خدا را پرستش می‌کند.

 

 

اخلاص

 

 

  ویژگی بعدی بسیجی اخلاص است که اعمال او را فراگرفته است بسیجی عاشق خداست و به او می‌اندیشد و برای او حرکت می‌کند و برای میهن است که بسیج می‌شود لشکر مخلص خدا زیباترین و گرامی‌ترین حرکتها، حرکتهای بسیجی است که از روح بزرگ او سرچشمه می‌گیرد و باید این حرکتها رنگ خدا داشته باشند.

 

 

تواضع

 

 

تواضع ویژگی دیگر بسیجی است که با تواضع و فروتنی گردن کشی و قلدری و سبکسری را از ساخت خود دور می‌نماید سر به زیری را سیره خود قرار می‌دهد و با این تواضع به خدای خود تقرب می‌جوید.

 

عزت نفس

ویژگی دیگر اخلاق بسیجی عزت نفس است. بسیجی حاضر نیست خود را حقیر کرده و ذلیل دیگران گرداند او عزت خود را از حضرت حق دریافت کرده است زیرا عزت تنها از آن خداست. عزت بسیجی سبب اطاعت از خداوند، تقوا، توکل، فرو بردن خشم، صبر، عفو، حق‌گرایی و قطع طمع از برخورداری‌های مردم است.


ایثار

ایثار ویژگی دیگر بسیجی است. ایثار مقدم کردن دیگران بر خویش است و بسیجیان ما این خصلت را در درون جنگ و انقلاب به عینه با گذشتن از جان و مالشان ثابت کردند.

 

شجاعت

شجاعت صفتی است که بسیجی با آن قوام می‌گیرد و به وجود می‌آید صفت شجاعت با سخنان و رفتار شجاعان تجلی می‌یابد. حضور در میدان نبرد، سختی حق در برابر صاحبان زر و زور سیره شجاعان روزگار بوده است 

 

شهادت طلبی

شهادت در راه خدا بهترین مزدی است  که خداوند ممکن است به کسی ارزانی دهد. تاریخ بسیجی تاریخ سرخ لاله‌های گلگون است و یاد و نام بسیجی با مرکب سرخ در تاریخ نقش بسته است و همین ویژگی است که او را اسطوره شور و حماسه کرده است خداوند و فرشتگان به او افتخار می‌کنند. بسیجی شهادت را می‌شناسد و به آن عشق می‌ورزد.

 

زهد و سادگی

زهد عبارت از بی‌رغبتی به دنیاست به نحوی که اگر دنیا  از دست رفته افسوس آن را نخوردن و بر آن نالان نشدن (خلاصه یعنی به دنیا بیش از آخرت تکیه نشود) یکی از ویژگیهای دیگر بسیج زهدنیت به دنیا است و دنیا را اصل و هدف خود قرار نمی‌دهد و از آن هم غافل نیست بلکه نیت به دنیا وابسته نیست.

 

حق‌پذیری

حق‌پذیری ویژگی دیگر بسیجی است او کلام و عمل حق را از دیگران می‌پذیرد و هرگز بر اشتباه خود اصرار ندارد همان گونه که بیان شد او سخن حق را از دشمن‌ها می‌پذیرد زیرا بسیجی پیرو رسول الله (ص) است که فرمود حق را از هر کوچک و بزرگ بپذیر اگر چه او دشمن تو باشد و باطل را بر هر کوچک و بزرگ رد کن اگر چه او دوست تو باشد.

 

سرسختی با دشمنان

سرسختی در برابر دشمنان شناخته شده اسلام از جمله ویژگی‌های اخلاقی یک بسیجی است. معیار بسیجی اسلام است و هر کسی با اسلام سازش ندارد بسیجی با او سازش ندارد.

 

انس و مهربانی با دوستان

بسیجی کسی است که برای ارتباط با دیگران تلاش می‌کند و بر عطوفت و مهربانی کمک می‌کند و به نیازمندان یاری می‌دهد و با یکدیگر مهربان هستند و آن گونه که قرآن فرموده «رحماء بینهم» می‌باشند.

 

نشاط دینی

بسیجی فردی است که نشاط دینی دارد کردار و گفتار بسیجی بوی عطر دین می‌ دهد روحیه او روحیه مذهبی و معنوی است و از انضباط دینی برخوردار است. انجام اعمال دینی برای فرد بسیجی آسان و گوارا است و با نشاط با دستورات دینی روبرو می‌شود

 

 غیرت و حیا

غیرت، فتوت و مردانگی از ویژگی‌های بسیجی است. بسیجی نسبت به پاکی و طهارت اخلاقی خانواده و جامعه‌اش اهمیت زیادی می‌دهد و با کمال وجود با بی‌عفتی، بی‌حجابی، بی‌بندو باری در جامعه مخالفت می‌ورزد. بسیجی اهل تساهل و تسامح نیست بی عفتی و بی‌حجابی در جامعه را عین بی غیرتی و خلاف فتوت و مردانگی می‌داند زیرا خداوند غیور است و مردان غیور را دوست دارد.

 

 حلم و بردباری

بسیجی کسی است  که دارای حلم و (بردباری) و بزرگواری است و در تحصیل آن کوشا است زیرا می خواهد در جامعه تأثیرگذار باشد. بنابراین به دنبال تغییر و تحولات اخلاقی در خودش می‌باشد و تحولات اخلاقی و فرهنگی بدون حلم و بزرگواری میسر نمی‌شود.

 

 روحیه و فرهنگ بسیجی

بعد از بررسی‌ ویژگیهای بسیجی ما به این قدرت و عظمت پی‌ می‌بریم که چه چیزی در قلب پر تشویش دشمنان انسانیت از نیروهای بسیجی یک دلاور و شکست ناپذیر و یک فریادگر همیشه قهرمان تبدیل کرده و رعب نیروهای بسیجی را در قلب دشمن انداخته به حکم «والقیفا فی قلوبهم الرعب» آن رعبی که دشمن در دلش نسبت به بسیجی احساس می‌کرد کار خدا بود و علت آن بود که بسیجی‌ها مخلص بودند و آنها الهی شده بودند، راه خدا را می‌رفتند، رضای خدا را جستجو می‌کردند و برای اعتلای کلمه الله از همه چیز و حتی از جان شیرین خود گذشته‌اند و توانستند اسلام و انقلاب را حافظ باشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌فرماید: «جوانان بسیجی بسیار از خود مایه گذاشتند تا  این شرارت عظیم تاریخی را خنثی کردند و اگر جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در برابر شیاطین دنیا توانست با این صلابت از کشور خود دفاع کند این نقش نیروهای داوطلب است و بسیجیان عامل درجه اول و در نوک پیکان دفاع از میهن قرار دارند.»

این دیگر یک مقوله و معیار نظامی نیست، این خمیر مایه صیقل دلها و الهی شدن انسانهاست. این یک فرهنگ است. این الگوی زندگی هدف‌دار است. این فرهنگ انسان سازی است، این فرهنگ انسان زیستن است ما امروز همچنان به این فرهنگ نیاز داریم به همین دلیل بایستی همچنان برای تثبیت نظام ارزشی بسیج در این سرزمین تلاش کنیم.

و نکته آخر اینکه: بسیج و بسیجیان با تمام این اوصاف و ویژگیها افتخارش خدمت به اسلام است، افتخار بسیج خدمت به اسلام است افتخار بسیج خدمت به انسانیت است و این افتخار بزرگ برای انقلاب ما فقط با روحیه و فرهنگ بسیجی ما بدست آمده و حفظ آن فقط با حفظ میهن روحیه و فرهنگ میسر است بدین جهت است که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: فراگیر شدن فرهنگ بسیجی، انقلاب را بیمه خواهد کرد.

اگر این روحیه و فرهنگ بسیجی نبود آیا ما می توانستیم حوادث و بحران های عظیم بر سر راه انقلاب مثل جریان‌های اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی را پشت سر بگذاریم چنان اقتداری بر ای ایران اسلامی، چنان عظمت و افتخاری برای انقلاب اسلامی تضمین نمائیم پس ما به چنین نیروی عظیمی و فرهنگ بالنده نیازمند هستیم تا انقلاب را در پیچ و خم حوادث به سلامت عبور دهیم. امروز بسیجی و نام آن حتی برای دنیای استکباری شناخته شده است چرا که عزت و عظمت ما در درون استقامت و نبرد جانانه نیروهای انقلاب را مدیون همین شجاعان سلحشور بوده‌ایم.

بنابراین ترویج این فرهنگ دفاع و حراست از این روحیه و فرهنگ بر عهده مسئولان  امر می‌باشد با حمایت کردن این نیروی مخلص بسیج به فرموده حضرت امام (ره) که فرمودند:

نگذارید پیش کسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. این جمله امام (ره) خیلی پر معنا و با مسما است این جمله همچنان موضوعیت دارد.

مسئولان امر نباید هرگز بگذارند روحیه و فرهنگ بسیجی به فراموشی سپرده شود نباید بگذارند خود بسیجی‌ها به فراموشی سپرده شوند. این خود کفران نعمت و عملی نابخشودنی است نباید بگذارند کسانی برای به فراموشی سپردن روحیه بسیجی و نادیده گرفتن بسیجی‌ها وسواس شوند تا شامل فرمایش حضرت امام نشویم که فرمودند: اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.

 

 بسیجی خمینی

در جستجوی حقیقتی بودم تا باورش کنم، خواهان قلبی تا غمهایم را در آن پس‌انداز نمایم، جویای بازوئی تا بر آن تکیه زنم و بی‌دغدغه دشمن به روزهای خوب و روشن بیاندیشم.

منتظر کسی بودم تا با اکسیر مهربانی یاریم دهد. نیازمند بودم تا صدائی مرا به خودم  فرا خواند و به شریانم حیات و گرما بخشد، در انتظار کسی که مرا باور داشته باشد و رویاهایش را با من قسمت کند.

منتظر مردی از سلاله پاکان، مردی که در کنارش زندگی با ضرباهنگی موزون دروازه‌های شادمانی را بگشاید و به قلمرو نیک‌بختی رهنمون شود.

 جویای مردی که زیبائی حقیقت را نشانم  دهد و آرامش روح را نصیبم گرداند.

..... تو را یافتم! آن هنگام که  در قامت بلند ولایت بر ماذنه ایمان، صلای معنویت و آزادی سر دادی.

وقتی نگاهم به نگاهت گره خورد، باورت کردم و احساس یک همدلی با شکوه در من بیدار شد، گرمای حاصل از حرارت عشق سراسر وجودم را پر کرد، و به برکت این عشق روئین تن شدم و به کسوت بسیجی درآمدم.

اینک در سایه وجودت، تمامی احساس های خوب را  تجربه می‌کنم و توانائی غلبه بر تمامی ناملایمات را باور دارم.

سخنانت نشان از ابدیت داشت و سرچشمه کامیابی و بالندگی بود. در کنارت، خشم توفان و آرامش رنگین کمان را با هم دارم. تو همانی که در جستجویش بودم، پس بگذار برای همیشه مرا با عنوان «بسیجی خمینی» بشناسند.